6. Informačné systémy na rôznych stupňoch riadenia

Informácie a ich správne využívanie majú kľúčový význam pre fungovanie a riadenie akejkoľvek organizácie. V rámci tejto témy si vysvetlíme pojmy organizácia a riadenie a ozrejmíme akú úlohu zohrávajú informácie a informačné systémy v procese riadenia organizácie. Budeme sa venovať nasledujúcim témam. Na tejto stránke ešte nájdete:

6.1 Čo je riadenie organizácie?

6.1.1 Ogranizácia

Organizácia (v našom ponímaní) je spoločnosť ľudí vzájomne organizovaných v systematicky cielenom úsilí produkovať tovar alebo služby. Príklady organizácií:

6.1.2 Riadenie organizácie

Riadenie je cieľavedomá činnosť zameraná na ovplyvňovanie správania objektu (to, čo je riadené) zo strany subjektu (to, čo riadi) určitým smerom, na splnenie určitého cieľa.

Manažment predstavuje
  1. riaditeľstvo - riadiaci aparát organizácie,
  2. riadenie organizácie - rozhodovacia činnosť riadiacich pracovníkov, manažérov, pričom zmyslom je dosiahnutie najvýhodnejšej relácie medzi vstupmi a výstupmi.
Manažér je každý, kto pracuje vo vedení organizácie a má právomoc používať jej zdroje (financie, pracovnú silu, zariadenie, informácie) na dosiahnutie cieľov organizácie.

V organizácii s tradičnou štruktúrou prebieha riadenie na troch úrovniach:
Jedným z dôležitých predpokladov toho, aby riadiaci pracovníci mohli vykonávať svoju funkciu, sú informácie. Musia to byť objektívne informácie, na základe ktorých si môže subjekt riadenia urobiť v potrebnom čase predstavu o stave riadeného objektu (v celku i častiach), o rozporoch vznikajúcich vo vnútri riadeného objektu alebo medzi riadeným objektom a jeho okolím. Informácie sú preto základnou podmienkou racionálneho riadenia.


Obr. 1: Tok informácií v organizácii.


Efektívne riadenie je teda založené na využití informácií vo všetkých fázach rozhodovacieho procesu – získavanie relevantných informácií, vyhodnotenie, realizácia rozhodnutia.

S tradičnými úrovňami riadenia organizácie sa úzko viaže aj úroveň využitia dát a informácií.


Obr. 2: Tradičné úrovne riadenia.



Obr. 3: Úrovne riadenia korešpondujúce s úrovňami informačnej pyramídy.

Okrem pojmov dáta – údaje a informácie sa ako zvláštny pojem objavuje pojem znalosti. Znalosti predstavujú zovšeobecnené poznanie (určitej časti) reality.

6.2 Ako možno kategorizovať informačné systémy v organizácii?

Informačný systém organizácie sa v súvislosti s jej poslaním a organizačnou štruktúrou prirodzeným spôsobom člení na rôzne subsystémy. Väčšinou je možné vyčleniť administratívny, ekonomický, legislatívny subsystém, subsystémy súvisiace s hlavnou činnosťou organizácie (napríklad systém riadenia výroby, dopravy), subsystémy na podporu vrcholového riadenia, kancelárske systémy a pod.
V najvšeobecnejšom prípade poskytuje podnikový IS informácie pre tri úrovne riadenia – operatívne, taktické a strategické.

Podľa toho informačné systémy delíme na:

TPS - Transakčný informačný systém

Je to najšpecifickejší IS organizácie. Závisí od charakteru činností organizácie (výroba, obchod, doprava, poľnohospodárstvo, bankový sektor, poisťovníctvo, atď.).
Predstavuje skupinu úloh bezprostredne spojenú s informačnou podporou výrobných činností a služieb (rezervačné úlohy, podpora prevádzky pri okienkach bánk, poisťovní, podpora skladových a transportných operácií, podpora operatívneho riadenia výroby). Na tejto úrovni vzniká prevažná časť prvotných dát v organizácii, dáta sú využívané na operatívne riadenie. Typické je, že na tejto úrovni existuje medzi organizáciami najviac rozdielov. Hlavné činnosti sa zásadne líšia v organizácii výrobnej, obchodnej, dopravnej, poľnohospodárskej, u bánk, poisťovní a pod. Aj u výrobných podnikov môže mať výroba rôzny charakter (kusová výroba, hromadná výroba), ktorý sa prejavuje v návrhu TPS. Úroveň TPS má celý rad podoblastí, ktoré majú špecifickú programovú podporu ako napr. CAD, CAM, CIS (customer information system viď nižšie), atď.

MIS – Manažérsky informačný systém

Manažérsky informačný systém je orientovaný na riadenie organizácie na taktickej úrovni, ktorá zahrňuje ekonomické, organizačné a obchodné hľadiská. Prevažujú úlohy podporujúce taktickú úroveň riadenia a čiastočne aj operatívnu úroveň. Typické je, že mnoho úloh na tejto úrovni je štandardizovaných a podobných pre organizácie rôzneho typu. Patrí sem marketing, logistika, personalistika, financie a účtovníctvo, ... Prakticky všetky úlohy na úrovni MIS sa opierajú o dátovú základňu tvorenú na úrovni TPS. Koncepcia MIS je založená na integrácii procesov v obchodno-logistickej (nákup, predaj, materiálno-technické zabezpečenie, doprava a sklady), finančno-účtovnej (záväzky, pohľadávky, majetok, pokladňa, práce a mzdy, finančné riadenie) a prierezovej línii (organizácia a správa, riadenie ľudských zdrojov, marketing, legislatíva, kvalita).

EIS – Exekutívny informačný systém

EIS je orientovaný na strategické riadenie organizácie na vrcholovej úrovni. Popri dátach z ostatných úrovní IS – taktickej a operatívnej – sú významným zdrojom externé informačné systémy (bankové a burzové informácie, prieskum trhu, informácie tlačových agentúr, informácie od zákazníkov dodávateľov, štátnej správy a pod.). Z časového hľadiska sú zamerané na dlhší časový úsek (ako minulosť, tak aj budúcnosť).

Informačné systémy na rôznych úrovniach riadenia


Zhrnutie:

  • Organizácia je systém - má vstupy, procesy, výstupy, interakcie s okolím.

  • V organizácii s tradičnou štruktúrou sú tri úrovne riadenia: vrcholový manažment - > strategický manažment - > operatívny manažment.

  • Transakčný informačný systém (Transaction processing system - TPS): Slúži pre informačnú podporu výrobných činností a služieb.

  • Manažérsky informačný systém (Management information system - MIS): Podporujú taktickú úroveň riadenia a čiastočne aj operatívnu úroveň.

  • Exekutívny informačný systém (Executive Information Systems – EIS): Podporujú vrcholový manažment, t. j. strategické riadenie.

Zoznam použitých a odporúčaných zdrojov:


© Ľudmila Jašková, KZVI, FMFI UK Na hlavnú stránku december 2021