3. Aplikácie IS - Školské informacné systémy

Školské informačné systémy umožňujú výrazne zefektívniť fungovanie celej vzdelávacej inštitúcie. V súčasnosti sa nejedná o izolované aplikácie, ale o róbustné a komplexné systémy, ktoré sú navzájom kompatibilné. Jeden systém môže súčasne zahŕňať: Budeme sa venovať nasledujúcim témam. Na tejto stránke ešte nájdete:

3.1 Terminológia školských informačných systémov

Terminológia v oblasti informačných systémov vo vzdelávaní je pomerne nejednotná. Používajú sa súčasne termíny školský informačný systém a informačný systém školy, ktoré se navzájom zamieňajú. Pokúsime sa vysvetliť význam týchto dvoch termínov.

3.2 Charakteristika školských informačných systémov

Každý školský informačný systém sa skladá z jednotlivých prvkov, ktorými môžu byť jednotliví učitelia, žiaci, riaditeľ, rodičia, zriaďovatelia škôl. atď.
Medzi týmito prvkami sa uskutočňuje výmena informácií a v náväznosti na to prebieha aj rozhodovanie a riadenie vzdelávacej inštitúcie. Pre počítačom podporované informačné systémy je charakteristické, že výmena informácií prebieha veľmi rýchlo (napr. riaditeľ školy môže prostredníctvom svojho počítača nahliadnuť do klasifikácie akéhokoľvek žiaka).

Školské informačné systémy môžu byť realizované aj bez počítačov, ale s využitím počítačov sú oveľa efektívnejšie.
Aplikácia počítačov pri realizácii školských informačných systémov mení komunikačné principy škôl. Potenciál je najmä vo využití informačných systémov: Efektívny informačný systém má veľmi významnú úlohu aj pre marketing školy (trhový pohľad). Ide o také aspekty, ako napríklad "súťaž" škôl o žiakov, vytváranie konkurenčného prostredia, porovnávanie výsledkov škôl, evalvácia škôl. Informačné systémy sú z tohoto hľadiska užitočné pre rozhodovanie manažmentu škôl, ktorý s ich prispením môže pracovať rýchlejšie, pružnejšie, efektívnejšie.
Napr. na úrovni manažmentu školy je prostredníctvom informačného systému možné analyzovať študijné výsledky žiakov, je možné sledovat množstvo absencií, viesť evidenciu majetku, vytvárať plány rozvoja školy a sledovať ich plnenie. Dá sa nastaviť automatické upozornovanie v prípade prekročenia zvolených limitov (napr. rozpočtových).
K dispozícii bývá možnost tvorby „výstupov“ vo forme grafov alebo tabuliek. Býva tiež možnost pripravovať dáta o škole (rôzne štatistiky) v súlade s požiadavkami nadriadených autorít.

Na nasledujúcom obrázku sú schematicky znázornené oblasti, ktoré môže školský informacný systém zahrnúť.

3.3 Vybrané aplikácie školských informačných systémov na Slovensku a v Čechách

Škola na webe pozostáva zo štyroch modulov: Portál www.skoly.org ponúka široké spektrum programov použiteľných vo vzdelávaní: Systém Bakalári je ucelený súbor programov, ktoré pokrývajú veľkú časť administratívnych a organizačných činností školy. Rieši: Ďalšie moduly slúžia pre príjmacie konanie, resp. zápis do prvného ročníka, inventarizáciu majetku, rozpočet školy, požičiavanie kníh a učebníc, rozpis maturitných skúšok, tvorbu tematických plánov, komunikáciu s rodičmi atď. Celý systém je modulárne usporiadaný. Je vhodný pre materské, základné a stredné školy.

ŠkolaOnline je manažérsky interaktívny systém, ktorý umožňuje spracovávať prostrednictvom siete internet akékoľvek agendy spojené s prevádzkou školy. Umožňuje jednoduchý, bezpečný a rýchly prístup k potrebným informáciám, podporuje ich tvorbu, tok a efektívne využitie. Systém je určený pre základné školy, gymnáziá, stredné odborné školy a učilištia, špeciálne školy a vyššie odborné školy.

Informačný systém SMILE

Zhrnutie:

  • Školský informačný systém je systém pre všoobecné použitie v oblasti vzdelávania. Školský informačný systém predstavuje súbor ľudí, metód a technických prostriedkov, zabezpečujúcich zber, uchovávanie, analýzu a prezentáciu dát určených pre poskytovanie informácií v oblasti vzdelávania.
  • Informčný systém školy predstavuje informačný systém konkrétnej školy.
  • Moderné počítačom podporované informačné systémy sú róbustné a komplexné systémy, ktoré umožňujú podporu nasledujúcich činností:
    • evidenciu žiakov a zamestnancov,
    • evidenciu klasifikácie,
    • tlač vysvedčení a triednych výkazov,
    • grafické spracovanie prospechu,
    • prípravu úväzkov,
    • zostavovanie rozvrhu hodín,
    • plánovanie akcií školy,
    • zastupovanie,
    • inventarizáciu majetku,
    • rozpočet školy,
    • evidenciu kníh v knižnici a ich požičiavanie,
    • tvorbu tematických plánov,
    • tvorbu príprav na vyučovanie,
    • evalváciu a autoevalváciu školy,
    • a iné.

Zoznam použitých a odporúčaných zdrojov:


© Ľudmila Jašková, KZVI, FMFI UK Na hlavnú stránku november 2024