1. Informačná spoločnosť

Pokúsime sa nájsť odpovede na tieto otázky: Na tejto stránke ešte nájdete:

Ako prebiehal vývoj k informačnej spoločnosti?

Ľudská civilizácia prekonala niekoľko radikálnych zmien, ktoré ovplyvnili život, prácu a myslenie ľudí.


Agrárna spoločnosť a neolitická revolúcia

V období neolitu (asi 10 000 – 3000 rokov pred n.l.) nastávali zmeny v spoločnosti vyvolané priaznivejšími klimatickými podmienkami, ktoré nazývame prvá neolitická revolúcia alebo aj revolúcia agrárna (prechod od prvotnopospoľnej spoločnosti k feudalizmu). Hlavným zdrojom obživy sa stala pôda a jej vlastníctvo.

Udalosti: Dôsledky:
  • ľudia začali obrábať pôdu,
  • domestikácia mnohých druhov zvierat aj rastlín,
  • lov menších zvierat,
  • výroba dokonalejších nástrojov,
  • rozvoj hrnčiarstva a spracovania kovov,
  • rozvoj obchodu,
  • výmena tovaru,
  • hľadanie nových surovín.
  • mierny nadbytok potravy,
  • viacdetné rodiny,
  • väčšia populácia,
  • sociálne rozvrstvenie,
  • špecializovaná práca a povolania,
  • vznik písma kvôli potrebe zaznamenávať tovar, výsadbu a obchodné údaje.

Industriálna spoločnosť a priemyselná revolúcia

Druhou revolúciou bola zmena feudálnej spoločnosti na industriálnu koncom 18. storočia. Vtedy sa pozornosť obracia k iným hlavným výrobným zdrojom – surovinám a energii.

Udalosti: Dôsledky:
  • mechanizácia textilného priemyslu,
  • využitie uhlia a parných strojov pre prácu,
  • výstavba železníc,
  • mechanizácia baníctva a spracovania rudy,
  • inovácie a mechanizácia v tažkom priemysle (výroba ocele).
  • vznik podnikateľskej vrstvy,
  • zvýšenie kúpyschopnosti obyvateľstva,
  • vznik robotníckej vrstvy, robotnícke hnutia,
  • zavedenie obmedzení pre prácu žien a detí,
  • prvá hospodárska kríza zapríčinená nadvýrobou.

Informačná spoločnosť a informačná revolúcia

V polovici 70. rokov minulého storočia nastali výrazné zmeny v závislosti medzi dynamikou rastu hospodárstva a spotrebou surovín a energie. Dovtedy platná priama závislosť a veľmi tesná korelácia prestáva platiť. Najdôležitejším zdrojom a motorom hospodárskeho rozvoja prestávajú byť hmotné zdroje – energia, vyrobená oceľ, ale stávajú sa ním informácie. Presnejšie – informácie, znalosti a nové technológie. Hlboké zmeny, ktoré v súčasnosti prebiehajú v globálnej spoločnosti, sú považované za známky prechodu k informačnej spoločnosti. Podstatná čast ľudí prechádza od práce priamo vo výrobe k práci úzko zviazanej s využitím informatiky a informačných technológií. Pracujeme so slovami, číslami, myšlienkami. Namiesto pestovania obilia, či výroby topánok, väcšina z nás zbiera, ukladá, premiestňuje, triedi, vyhodnocuje, distribuuje údaje a informácie.



Zdá sa, že informačná revolúcia prebieha v 4 krokoch:
  1. na úrovni veľkej vedy,
  2. na úrovni manažmentu,
  3. v spoločnosti ako celku,
  4. individuálne v domácnosti.

Čo je informačná spoločnosť?

Informačná spoločnosť je prostredím, v ktorom informácie majú prvoradý význam. Jej nástup urýchľujú možnosti nových informačných a komunikačných technológií. Umožňujú v nebývalom rozsahu rýchlu tvorbu a prenos informácií, vedeckých poznatkov do technologických i sociálnych procesov. To vedie k zmene spôsobu života každého človeka. Ovplyvnené sú všetky odbory ľudskej činnosti. Mení sa obchod, služby, výroba, ale hlavne riadenie podnikov i celých štátov.
Prekážky dané časom a vzdialenosťou sa postupne úplne odstránia sieťami na prenos informácií (napr. telefónnymi, satelitnými, káblovými), základnými službami pri využívaní sietí (napr. elektronická pošta, Internet) a novými možnostami (napr. diaľkové, dištančné štúdium, práca na diaľku). Rozvoj informačnej spoločnosti dnes už nie je technickým problémom.

Príklad
Anežka sa práve vydala a chcela by túto štastnú novinu oznámiť svojej priateľke Denise, ktorá žije v Austrálii. Pozrime sa, ako by to mohla urobit, keby žila v rôznych obdobiach.
1910 1960 2000 2020
Anežka napíše svojej priateľke list, ku ktorému pribalí aj čiernobielu fotografiu štastného manželského páru. Kým sa pošta dostane Denise do rúk, ubehnú zhruba jeden až dva mesiace. Anežka Denise zatelefonuje cez spojovateľku. Presmerovanie hovoru bude trvať niekoľko minút. V rozhovore Denise sľúbi, že jej pošle čiernobiele fotografie zo svadby. Cesta leteckou poštou bude trvať 13 dní. Anežka pošle Denise e-mail a priloží aj niekoľko farebných digitálnych fotografií v menšom rozlíšení. E-mail príde za pár minút. Denise bude trvať zhruba štvrťhodinu, kým obrázky stiahne do svojho počítača. Anežka zatelefónuje Denise cez smartfón. V reálnom čase sa prenáša obraz aj zvuk a Anežka má pocit, akoby sedela so svojou priateľkou v jednej miestnosti.

Informačnú spoločnosť je možné charakterizovať ako spoločnosť, v ktorej sa informácie prostredníctvom moderných informačných a komunikačných technológií intenzívne využívajú na jej všestranný rozvoj.

To znamená, že:

Aká je úloha informačných systémov v informačnej spoločnosti?

Vývoj informačných systémov

Ľudia na danom stupni vývoja vždy potrebovali v rôznej miere zaznamenávať, vyhladávať, ukladať, triediť, prenášať, analyzovať, vyhodnocovať a prezentovať svoje poznatky o okolitom svete. Zaznamenávali ich ako popisy objektov a procesov formou údajov a informácií. Súbor spolupracujúcich prostriedkov, ktorý im to umožnoval, nazývame informačný systém (IS). Pomáhal orientovať sa v danom množstve rôznorodých údajov a vyberať práve tie z nich, ktoré potrebovali a ktorým rozumeli – informácie.


Prehlad objavov od praveku do teraz.


IS bol a je principiálne technologicky nezávislý. Všetky vyššie spomínané činnosti možno realizovať primitívnymi, ale aj supermodernými postupmi a prostriedkami. Napríklad prenos údajov môžeme realizovať prostredníctvom špickových IT, ale aj manuálnym premiestňovaním rukopisných záznamov. Rovnako môžeme údaje ukladať na elektronické nosiče, ale aj vyryť do hlinených tabuliek.

Informačné systémy si budujú štáty, ich inštitúcie, armády, polícia, mestá, podniky, banky, univerzity, ale aj rôzne spoločenstvá, a dnes už aj domácnosti. Tieto ustanovizne (môžeme ich nazvať súhrnne pojmom organizácie) používali informačné systémy v minulosti a používajú ich aj dnes. Príkladom špecializovaných inštitúcií slúžiacich na spracovanie, uchovávanie a poskytovanie informácií sú knižnice a archívy.

Digitálne technológie

Revolučnú zmenu v budovaní informačných systémov priniesli so sebou počítače a moderné digitálne technológie. V súčasnosti sa s pojmom informačný systém spája predstava rozsiahlej počítačovej siete, terminálov a rôznych typov počítačov, na ktorých sú inštalované rozličné počítačové programy. Na rozdiel od nedávnej minulosti sa používateľmi moderných počítačových informačných systémov stávame všetci.

V zamestnaní väcšinou prostredníctvom terminálu, osobného počítača, na ulici prostredníctvom bankomatu, informačného kiosku, smartfónu, doma prostredníctvom televízneho prijímača, teletextu alebo pripojením sa do siete internet.

Dnes chápe väcšina ľudí IS ako súbor technických (hardvérových) a programových (softvérových) prostriedkov používaných na získavanie údajov, potrebných pre zabezpečenie čo najefektívnejšieho chodu organizácie a jej prezentáciu navonok, ich uchovávanie, spracovávanie, distribúciu a sprístupňovanie rôznym skupinám používateľov.

V takejto podobe sa IS objavujú od 60. rokov 20. storočia. Spolu s vývojom a využívaním elektronických IS vzniklo veľa profesií a zmenila sa aj náplň práce mnohých tradičných povolaní. Postupne vznikla skupina špecialistov, ktorí sa profesionálne zaoberajú IS a DT. Je to nevyhnutné, pretože technické a programové prostriedky počítačov si vyžadujú špeciálne ovládanie a špeciálne vzdelanie.

V 60. až 80. rokoch boli typické veľké centralizované výpočtové strediská, ktoré zaisťovali všetko počítačové spracovanie. V nich bola sústredená počítačová technika a počítačoví špecialisti. Bežný používateľ nemal prístup k počítaču vôbec, alebo bol jeho prístup veľmi obmedzený. Od počítačov dostával len výstupné správy, tzv. zostavy, preto bolo zložité rýchlo reagovať na meniace sa požiadavky a potreby používateľov.

V 80. a 90. rokoch s príchodom minipočítačov, osobných počítačov a nástupom počítačových sietí dochádza k výrazným zmenám. Centrálne výpočtové strediská zanikajú, rozširujú sa možnosti prístupu k počítačom a počítačovým sieťam, dochádza k obrovskému nárastu počtu používateľov, t. j. ľudí využívajúcich počítačové prostriedky.

Používateľov z hladiska vzťahu k IS a IT môžeme rozdelit:

Aká je úloha učiteľa v informačnej spoločnosti?

V informačnej spoločnosti sa mení úloha učiteľa, mení sa úloha študenta, mení sa kurikulum, mení sa organizácia vzdelávania.

Najpodstatnejšia zmena je v posunutí charakteru výučby od pasívneho preberania faktov k aktívnej práci študentov s údajmi a informáciami, pričom dôležitú funkciu plní komunikácia v kolektíve. Efektívnosť zvyšuje spolupráca študenta s učiteľom, ak spoločne využívajú digitálne technológie pri práci na spoločne koncipovaných projektoch. Pri tomto type vyučovania študenti pracujú samostatne, majú možnosť získavať, spracovávať, triediť informácie a rozhodovať sa.

Takéto vzdelávanie je možné iba ak je učiteľ aktívnym používateľom informačných systémov. To znamená, že má požadovanú digitálnu gramotnosť - vie používať digitálne technológie pre svoj osobný rast aj pre skvalitnenie vyučovacieho procesu.

Učitelia by mali využívať informačné systémy na prácu s týmito typmi informácií: Nezastupitelnú úlohu v tomto procese má učiteľ informatiky:

Zhrnutie:

Agrárna revolúcia - prechod od prvotnopospoľnej spoločnosti k feudalizmu. Hlavným zdrojom obživy sa stala pôda a jej vlastníctvo.
Priemyselná revolúcia - zmena feudálnej spoločnosti na industriálnu. Pozornosť sa obracia k iným hlavným výrobným zdrojom – surovinám a energii.
Informačná revolúcia - zmena industriálnej spoločnosti na informačnú. Najdôležitejším zdrojom a motorom hospodárskeho rozvoja prestávajú byť hmotné zdroje a stávajú sa ním informácie.

Informačná spoločnosť je prostredím, v ktorom informácie majú prvoradý význam. Prostredníctvom moderných informačných a komunikačných technológií sa intenzívne využívajú na všestranný rozvoj spoločnosti.

Informačný systém je súbor technických (hardvérových) a programových (softvérových) prostriedkov používaných na získavanie údajov, potrebných pre zabezpečenie čo najefektívnejšieho chodu organizácie a jej prezentáciu navonok, na ich uchovávanie, spracovávanie, distribúciu a sprístupňovanie rôznym skupinám používateľov.

Vzdelávanie v informačnej spoločnosti - posúva sa charakter výučby od pasívneho preberania faktov k aktívnej práci študentov s údajmi a informáciami, pričom dôležitú funkciu plní komunikácia v kolektíve.

Zoznam použitých a odporúčaných zdrojov:


© Ľudmila Jašková, KZVI, FMFI UK Na hlavnú stránku november 2021