1. Význam digitálnych technológií pre vzdelávanie osôb so zdravotným postihnutím

Vozickar a pocitac
Pokúsime sa nájst odpovede na tieto otázky: Na tejto stránke ešte nájdete:

Kto sú žiaci so špeciálnymi vzdelávacími potrebami?

Pojem žiaci so špeciálnymi vzdelávacími potrebami zastrešuje široké spektrum žiakov, ktorých môžeme rozdeliť do nasledujúcich kategórií. Každá uvedená kategógia by si vyžadovala pomerne rozsiahly materiál prekračujúci časový rozsah určený na jeden semester. My sa na našom predmete zameriame len na kategóriu žiakov so zdravotným postihnutím. Pojmy zdravotné postihnutie a špeciálne vzdelávacie potreby sa však často považujú za totožné. Preto považujeme za potrebné na tomto mieste ich jednoznačne definovať.

Kto sú osoby so zdravotným postihnutím?

Osoby so zdravotným postihnutím sú ľudia, u ktorých fyzické alebo mentálne schopnosti limitujú ich fungovanie v bežnom prostredí a bežných situáciách.

Tento pojem zastrešuje široké spektrum nespôsobilostí, ktoré je možné rôznym spôsobom rozdeliť na podkategórie. My sa obmedzíme iba na druhy postihnutí, ktoré bránia vykonávaniu štandardných vzdelávacích činností. Z tohto hľadiska je jedna z možných subkategorizácií nasledujúca:



Koľko je na svete osôb so zdravotným postihnutim?


Ako môžu IKT pomôcť zdravotne postihnutým?

Uľahčenie prístupu k informáciám

Príjem informácií u bežného človeka
Ak sa postihnutej osobe vhodnou formou neumožní prístup k informáciám, hrozí jej nevzdelanosť aj napriek tomu, že jej mentálne dispozície nie sú podpriemerné.

Pomoc pri odstraňovaní defektov

ZP ľudia sú schopní osvojiť si mnohé zručnosti a návyky, ak sa im venuje dostatok času a trpezlivosti. Určité druhy tréningov možno vykonávať pomocou počítača (nácvik výslovnosti pre rečovo postihnutých, pamäťové cvičenia pre ľudí s poruchami pamäti, nácvik odzerania pre nepočujúcich, ...).

Uľahčenie vykonávania bežných činností

Počítač a podporné technológie môžu slúžiť ako kompenzačné pomôcky pri vykonávaní bežných činností (roboti pre telesne postihnutých, vyhotovovanie písomných dokumentov pomocou počítača pre nevidiacich, pripomínanie vykonania určitých činností pre ľudí s poruchami pamäti, zapamätanie trasy pre nevidiacich, ...)

Umožnenie komunikácie

ZP ľudia môžu pomocou počítača a internetu komunikovať s intaktnými ľuďmi a s inak postihnutými (napr. nevidiaci s nepočujúcimi). Existujú programy uľahčujúce komunikáciu:

Príprava študijných materiálov a učebných pomôcok pre žiakov so zdravotným postihnutím


Ako môžu IKT pomôct intaktným ("zdravým") osobám, aby získali lepšiu predstavu o svete zdravotne postihnutých?

Web je zdrojom informácií o rôznych druhoch postihnutí

Umožnenie komunikácie so ZP


Poslanie učiteľa v procese integrácie žiakov so ZP

IKT môžu vo veľkej miere nielen uľahčiť vzdelávanie žiakov so ZP, ale v integrovanom prostredí sú IKT dokonca nevyhnutnou podmienkou na jeho umožnenie. Z tohto dôvodu je potrebné, aby učitelia vedeli aj o možnostiach využitia IKT vo vzdelávaní ZP. Táto nevyhnutnosť vyplýva aj z nasledujúcich faktov.
  1. Napriek tomu, že mnohí ZP používajú rovnaký softvér ako ostatní, práca ZP s počítačom je diametrálne odlišná od práce bežného používateľa. Takže ak učiteľ pozná spôsob práce bežného človeka, tieto poznatky sú pre neho nepoužiteľné pri vyučovaní ZP žiakov.
  2. Učitelia participujú na vytváraní školských webových stránok a výučbových webových stránok. Tieto by mali byť prístupné aj pre ZP žiakov.
  3. Učitelia by mali vedieť:
    • ako môže ZP študent použiť IKT pri tvorbe poznámok na hodine, pri zapájaní sa do projektov a pri overovaní vedomostí, tiež aj pri komunikácii s pedagógmi,
    • ako sa IKT dajú použiť na transformáciu študijných materiálov do podoby prístupnej pre ZP (aké sú spôsoby transformácie čiernotlače do digitálnej podoby, ako sa dajú sprístupniť grafické informácie a ako matematické a vedecké informácie),
    • ako môžu bežní žiaci použiť IKT na poznanie spôsobu fungovania ich ZP spolužiakov (kde sa dajú nájsť informácie o zdravotných postihnutiach na webe, pozrieť si simulácie videnia pri rôznych zrakových postihnutiach, získať informácie o Braillovom písme a iné ).

Zoznam použitých a odporúcaných zdrojov:

  1. Tvoríme prístupné webové stránky; David Špinar; Zoner Press, 2004, 360 s.
  2. Gill J.: Access-Ability;Making technology more useable by people with disabilities
  3. Blamires, M.: Enabling Technology for Inclusion, Paul Chapman Publishing Ltd, A SAGE Publications Company, London, 1999, ISBN 1-85396-394-1
  4. Bezbariérové centrum
  5. World Health Organisation

© Ludmila Jašková, KDMFI, FMFI UK Bratislava Na hlavnú stránku február 2022